måndag 9 maj 2011

Hej Läsare,

Funderar på hur man formulerar den första hälsningen i ett mejl. Jag skriver oftast Hej/Hi/Hey + ev. förnamn i mejl till personer jag känner. Till okända personer som jag söker jobb-kontakt med blir det Dear Dr Efternamn eller dylikt. Ibland skippar man hälsningsfrasen över huvud taget, oftast när det är en pågående brevväxling fram och tillbaka. Men det är ganska vanligt att jag får mejl som startar:

"Boel, can you/we should/etc ..."

Och jag vet inte riktigt vart på skalan detta är. Bör jag ta lite illa upp, det är lite bryskt sådär. Låter lite som början på en order, typ "Boel do this!". Jag drar mig för att skriva så själv, men borde kanske emellanåt (när jag ger order..). Men det är ju så att för vissa personer och i vissa sammanhang är det OK att insinuera starkt att jag bör göra något, men i många situationer är det inte alls OK. Vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar