måndag 1 november 2010

Ännu ett genetiskt symposium.

Idag är jag på Symposiet: Genetic Frontiers of Neurological Diseases. Det låter ju bra med tanke på att jag arbetar med typ det. Nu har halva dagen gått, och jag känner mig frustrerad. Är jag för van vid att umgås och diskutera med smarta människor? Här har vi haft några av höjdarna inom MS och Alzheimers som har pratat om sin forskning när det kommer till genetik och vissa av föreläsningarna skulle vara lite mer visionära också. Men allt jag har sett var genlistor. En tabell eller två. Och hur intressant är det? Efter att den första överrumplande lyckan över att vi äntligen kunde hitta riktiga associationer som gick att replikera hade gått över så blev det snart gammalt. Missförstå mig inte - Alla nya associationer är en framgång, absolut. Men att om och om igen se en växande lista är ointressant. Nu vill jag veta hur ni tänker runt detta, hur era hypoteser ser ut, hur ni kommer att följa upp dessa hypoteserna, vad era preliminära resultat är.

Sen kom droppen som gjorde att jag tog en tidig lunch istället för att bara jobba i min stol. En statistiskt inriktad föreläsning med titeln (fritt översatt till Svenska): "Tankar kring metodologiska problem med GWAS studier och Meta analyser". Visst låter det torrt, men intressant för mig i vilket fall. Om det nu inte hade vart så att personen i fråga gjorde in grundläggande genetisk epidemiologi föreläsning, liknande den vi på labbet hemma på Karolinska skulle ha gett en ny doktorand eller projektarbetare. Som: Vad är skillnaden mellan association och linkage, vad multiple testing är och varför vi måste korrigera för detta och metoder som finns för att göra detta, vad en trio etc är. Basic basic. Satt jag i ett rum fullt av läkare som forskade vid sidan om och behövde få sig en lektion i grundläggande kunskaper? Nej, jag satt i ett rum av forskare som forskar i neurologiska sjukdomar och är på pass intresserade av genetik att dom var på detta symposium. Ingenting sades på denna föreläsning som jag inte redan diskuterat igenom med mina kollegor hemma i Sverige för 7 år sedan. Oacceptabelt.

Så, ointressanta föreläsningar av forskare som inte vet vart dom ska ta vägen med sina genetiska resultat, samt en föreläsning riktat mot en helt annan publik. Och en förmiddag av missad arbetstid för mig. Vi får se om eftermiddagen blir bättre, jag har datorn igång i knät i vilket fall.

Men jo, jag är och har varit bortskämd med många smarta människor i min omgivning. Och jag är extremt lycklig över att jag varje vecka hör föreläsningar som slår alla jag hört idag med hästlängder.

Dessutom: En brown bag lunch som består av en liiiten macka med kyckling, tomat och aioli som inte smakar ett enda dugg. En liten påse BBQ chips, en kaka och en läsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar