tisdag 28 september 2010

Bubbla

Läser en del vetenskapliga bloggar. Speciellt inom bioinformatik-världen finns det extrema mängder bloggare (vem vet, kanske även i andra fält som jag inte är intresserade av!). Är bioinformatiker speciellt sociala människor? Eller sociala på nätet i frånvaro av ett rikt socialt nät afk? Nej, det senaste verkar faktiskt inte vara sant.

I vilket fall. Den här världen är ju en bubbla. En bubbla som i att vi alla hamnar i grupper och konsortier med människor som håller på med väldigt liknande saker. En bubbla eftersom de flesta i denna världen har ett jobb som är nästan som en hobby, som definitivt är väldigt intressant och som kräver och behöver mycket av ens tid, uppmärksamhet och engagemang. Och bara de som är i samma situation fattar, men jag antar att det är som att ha ett egen företag: Det är du och bara du som gör din forskning. Även om du har medförfattare och medarbetare, så är målen du arbetar efter dina, bara dina. Och bara du kan ta arbetet framåt.

Att försöka berätta vad jag egentligen pysslar med för familj och vänner är svårt. Antingen finns det en kort intetsägande variant om antingen fältet ("Jag arbetar med MS genetik") eller vad jag praktiskt faktiskt gör ("Jag programmerar och räknar statistik. Och tänker."). Och inget av det snuddar ju ens vid vad det egentligen är, hur det är. Vad som driver mig, hur framgångarna känns, eller vad ens framgångarna kan vara. Hur bakslagen ser ut. Och min forskning kan jag nästan bara diskutera på riktigt med den extremt lilla klicken personer som håller på med samma sak och har samma problem.

En av mina anledningar för att starta denna blogg var att jag ville ge en liten inblick i hur ett forskarliv kan vara. Om jag skulle ha författardrömmar så skulle jag skriva en chick-lit som utspelar sig i en forskargrupp (för vem är inte extremt trött på alla störande böcker om 30 åringar som jobbar som journalister på en dålig veckotidning, blir kära i chefen och har noll koll på grundläggande näringslära). En del personliga saker slinker definitivt in här också. Och när jag äntligen publicerar något härifrån så hoppas jag att jag kan skriva ett inlägg som ger er en inblick i vad jag har gjort, vad vi kom fram tid, varför det var bra, vad som fattas, vad det betyder.

Jag ska bara se till att analysera skiten ur det här datat först. Lära mig lite nya tekniker på vägen, läsa en miljon papper (=vetenskapliga artiklar) som snuddar vid de saker jag funderar över, försöka validera fynden, komma fram till vad jag själv tror, diskutera det med medförfattarna, komma fram till vad våra data visar och sedan skriva ihop det. Antagligen en del loopar också. Sen så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar