måndag 25 mars 2013

Hybris

För att forska behöver man pengar. Pengar får man från rika stiftelser etc som man övertygar om sin och sin forsknings excellens. Än så länge är jag så ny och ung att jag inte har mina egna pengar, mer än återvändarbidraget från VR som nu täcker min lön. Jag behöver dock pengar för att faktiskt kunna genomföra den forskning jag planerar. För jag försöker att inte välja den lätta vägen. Den lätta vägen i detta fall hade varit att lägga om mina intressen så att dom passade in perfekt i denna grupps forskning. Då hade jag lättare blivit finansierad av de stora pengar som dom stora proffesorerna redan dragit in. Men den lätta vägen blir ju i slutändan den svåra vägen: 1. Utan egen riktning/finansiering blir jag en marionett i gruppens intressen. 2. Utan egen forskning står jag utan grund den dag jag gjort mina 2*2 år som post doc och måste bli min egen på riktigt. Utan en egen forskning finns ingen långsiktig plats för mig, ingen anledning till varför en finansiär skulle ge just mig pengar. Så jag har för närvarande två projekt som jag designat efter ett gemensamt intresse hos mig och gruppen. Här finns material och pengar redan alltså. Sen finns planer för åtminstone fyra ytterligare projekt. Mina projekt, mina intressen, med diverse samarbetspartners. Projekt utan pengar.

Jag behöver alltså: Pengar. För att få pengar behöver jag: Superba projektplaner. Och en bra publikationslista. Och bevis på att jag är självständig. Hur blir jag självständig utan att få pengar till min egen forskning?

Har jag fabulösa projektplaner  då? Här åker jag i en evig bergodalbana, växlar mellan storhetsvansinne och abnorm självkritik. Nu är det dax att skriva ansökan för VRs 'unga forskare'. Min största ansökan såhär långt. Tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar