torsdag 8 november 2012

Dessa ansökningar

Nu är jag ju tillbaka i Sverige. Och med det strävar jag efter att ta nästa steg i karriären, bli FoAss (forskar assistent, eller assistant professor på engelska) alltså, driva mina egna självständiga projekt och påbörja bildandet av en egen grupp så smått. Därmed skriver jag just nu på diverse ansökningar. Och planerar forskning.

Mindre Svenska anslag tror jag mig kunna få ganska lätt. Men för att faktiskt bli självständig så måste jag ju lyckas dra hem de stora pengarna, ordentliga anslag i konkurrens med de bästa forskarna i Europa och världen. Men hur lär man sig att skriva de ansökningarna? Hur lär man sig att sälja in sina idéer, avslöja tillräckligt mycket, uttrycka sig tillräckligt elegant och kraftfullt? Presentera idéerna så att det är glasklart och Eureka. En av alla saker att jobba på. (Att det sen inte går att få stora anslag som ung forskare är ju ett annat problem. Medelålders manlig professor verkar vara måttstocken, spelar ingen roll att dom egentligen aldrig har bra forskningsidéer.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar