fredag 13 juli 2012

"genustalibaner" och att ta debatten

Lyckades hamna i en debatt med feministiska undertoner igen på facebook. Känns ju oftast så ofruktsamt, personer som jag argumenterar emot har alltid uppfattningar befästa i sten och ingen som helst vilja att tänka efter eller omvärdera. Såg en ganska oskyldig diskussion om "korvdiskussionen" i min feed, mästrande meningar som talade om "dessa genuspedagoger" som inte vet sitt eget bästa och som är så himla radikala. Reagerade på argumentet att bilder inte kan vara objektifierande. Orka ta den här på allvar tänkte jag och slängde iväg en länk till http://saljgrejmedtjej.se/




Argumentationen bygger alltså på att en bild per definition inte kan vara objektifierande (eftersom det bara är pixlar), och att alla feminister har dålig människosyn som tycker att kvinnorna är sexobjekt på dessa bilder. Vilket jag tyckte var skrattretande. 


Vad jag jag säga som inte finns i denna skärmdump? 
Jag är så otroligt trött på dessa bemästrande människor! Speciellt roligt är hans påstående att han är så saklig och att han "ber om ursäkt för att han är så domderande". Johans kommentar var "eh? bor han i en källare iklädd foliehatt?", och det sammanfattar väl min förvåning ganska bra. Jag förstår helt enkelt inte vad problemet är, hur det kan gå runt människor i denna värld och inte se att det finns orättvisor, att kvinnor och män inte behandlas lika, att reklamafficher i 90% av fallen bygger på att inkludera sexuella bilder av kvinnokroppar, att män avbildas som starka, allvarliga, arbetandes, medans kvinnor ska vara vackra först och främst.

Och helt allvarligt, jag borde kanske sluta ta dessa debatter. Finns det någon i denna persons bekantskapskrets som ens fick sig en tankeställare av detta? Sannolikheten för det är ganska liten, de allra flesta människor vill inte ta in saklig argumentation när dom redan har en övertygelse. Men att inte säga ifrån, att aldrig ta debatten, att inte föra fram mina argument betyder ju också att jag inte arbetar för att en förändring. Sannolikheten är väldigt liten att någon ser och tänker till, men en liten möjlighet finns. Jag måste ju hoppas på det.

Nu tillbaka till mitt riktiga jobb. 

2 kommentarer:

  1. Starkt av dig att du i alla fall orkade ta debatten. Själv blir jag bara så evinnerligt trött på att upprepa samma argument gång på gång på gång på gång på gång för människor som i vilket fall har bestämt sig för att inte lyssna så jag bestämde mig för länge sedan att helt enkelt skita i dem...
    Inte särskilt bra kanske, men det enda jag orkar göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland så. Och genom att ta debatten på någon annans sida, där det fanns en möjlighet att andra faktiskt skulle läsa och kanske möjligtvis tänka efter, så kanske det kan påverka en smula? Antagligen fler personer som inte delar min uppfattning på hans friend-lista än på tex denna blogg.
      En annan faktor var att debatten iaf höll en OK nivå, inga "höhöhö" och rent avskyvärda åsikter framfördes, så det fanns en möjlighet till ganska sansad debatt utan (allt för överdrivna) personangrepp.

      Radera