tisdag 3 augusti 2010

Vart är jag på väg?

Att vara forskare är att vara entreprenör fick vi lära oss, och det stämmer till viss del. Du har (kanske) ett forskningsmål eller en idé du vill undersöka, men allt som oftast vet du inte vägen dit. Det kalls ju forskning eftersom ingen har gjort det förut.

Åt vilket håll vill jag ta min forskning?
Det beror ju på vad målet är, och det finns många: Jag vill helst komma fram till biologiskt viktiga resultat som kan leda till nya insikter, kunskaper och kanske även mediciner. Men målet är ju också att forma min personliga framtid, skaffa erfarenheter och kunskaper som jag behöver i mitt framtida professionella liv. Så i varje skede där det finns möjligheter att välja så måste jag väga in vart detta tar min forskning och vart detta tar mig. Efter dessa år här så vill jag ha kunskaper inom ett fält, hur nu fält definieras, och vara bra på det jag gör. Det är lätt när man är en hybrid såsom jag (computational biologist - en biolog framför en dator) att man blir inblandad, och även intresserad, av vitt skilda projekt och möjligheter. Men det gäller att gallra, du har inte tid att hålla på med oviktiga saker!

Mitt mål är att gå från genetiska associationer till känd funktion, och om detta leder till effektiva mediciner så skulle det vara fantastiskt. Vore extremt optimistiskt att tro att detta ska ske inom de år jag spenderar här, men tiden har ju i vilket fall aldrig varit bättre än nu.

Och bort med den jädra Jantelagen! Satsa högt och jobba mot det. Designa inte en studie som inte har potentialen att hamna i Science. Om den sen inte gör det för att fynden inte blev så bra eller andra saker hände längst vägen så är det så. Men om du inte siktar högt så når du i princip aldrig dit. Varför göra forskning om den inte har potentialen att vara revolutionerande? En princip som jag ska försöka jobba enligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar