måndag 7 november 2011

Programmerade för att motarbeta mig!

Allvarligt, det finns inte ett enda program i denna bioinformatik/biostatik/whatever vars utvecklare jag inte varit i kontakt med. Alla utvecklares mardröm: Boel! Eller dröm, om man brinner för att ständigt utveckla sitt program. Men de allra flesta fick ju, som oss alla andra, lov att lösa ett problem och har egentligen ingen vinning i att hjälpa mig. Men jajajaja, alla är oftast ofantligt hjälpsamma och det är fantastiskt underbart att dom alla finns och att programmen finns och så vidare och vidare.

Men varför får jag alltid konstiga resultat? Varför hittar världens bästa caller osannolika indels i mitt data, varför får jag en avstånd mellan reads i storleksordningen 200 000 baser, varför ger min pileup av baser upphov till den konstiga annoteringen, varför tar det där steget som ska vara så jädra snabbt 183 timmar för mig, varför vill jag veta alla möjliga och omöjliga detaljer om allt allt allt? Men, inte ens när jag kör allt i default funkar det ju som det ska. Varför är det aldrig enkelt!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar