söndag 16 oktober 2011

Länkkärlek

Another cyborgmanifesto skriven en kommentar till det faktum att alliansens tagit bort jämställdheten i föräldraförsäkringen som mål. Bra skrivet, och ur ett perspektiv som jag inte sett frågan i tidigare. Hur man som gift kvinna plötsligt ses som en barnmaskin. Och att kvinnor i allmänhet tjänar 3,6 miljoner mindre..

Min egen kommentar var kort och gott: "Tråkigt och onödigt. Anser alliansen att vi inte behöver hjälp och påtryckningar för att bli jämställda?". Innan fördelningen över lag är 50% per förälder så kommer arbetsmarknaden, såklart, inte bli jämställd. Varför skulle jag som arbetsgivare välja en person som med stor sannolikhet kommer vara borta två av de fem kommande åren? Nej, det skulle jag inte. Och det har jag all förståelse för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar