torsdag 30 september 2010

Vart efter detta?

Hur planerar man en karriär? Vad ska jag göra idag för att planera och bygga inför det jag vill göra om 2-3 år?

Om jag vill starta min egen forskningsgrupp är det dax att grunda idéer och planer för vad den forskningen ska gå ut på. Det finns en hel värld av möjligheter, men att vara innovativ är svårt och jag är fortfarande inte den innovatör jag gärna skulle vilja vara. But getting closer. Inom mitt fält och min erfarenhet, men utanför såpass att det är nytt och spännande och inget som mina nuvarande kollegor och chefer håller på med.

Men politiken! Forskning handlar förutom om forskning om att få ihop pengar till sin överlevnad och dessutom till sin forskning. I Sverige finns det lite pengar. Här finns det mer. Men att aldrig ha säkerheten, alltid undra om du kommer att lyckas övertyga tillräckligt många sponsorer och fonder om förträffligheten om din forskning för att förmå dem att ge just dig pengar. Vilket därmed leder till att det till stor del handlar om att nätverka och vara social och sälja in sig (vilket jag i nuläget är relativt kass på) och lära känna rätt personer. Hur mkt har det att göra med intressant och viktigt och revolutionerande forskning egentligen? Synd bara att det är just det all forskning får lov att handla om. Och det är ju inte det jag vill hålla på med, jag vill forska, lösa problem, formulera hypoteser, pröva dessa hypoteser, bygga modeller från data och bygga en ny bild om hur biologin, livet, fungerar.

Eller så blir jag en admin person på ett läkemedelsföretag med en trygg månadsinkomst och får ge utlopp för mina kreativa förmågor utanför kontorstid (skulle ju vara ganska sweet att ha kontorstid dock). Vem vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar