onsdag 29 september 2010

En tant

Jag är ju feminist ut i fingerspetsarna. Ser det som en självklarhet, och tycker att om man inte är det är man en korkar plupp etc etc. Och ser mig själv som relativt fri från fördomar.

Men det finns en tant här. Över 60. Men samma klädstil och kroppsspråk som min mor. Och hon är forskarledare på Broad, stället som är "the Shit" inom forskning. Och jag bara tycker det är konstigt och inser att jag tvivlar på hennes förmåga. Och skulle ha antagit att hon var sekreterare eller admin personal om det inte var för det faktum att jag varit på seminarium där hon tagit ord och varit uppenbarligen väldigt smart och visat pondus. Tänk nu inte att hon ser ut som Leena Peltonen, hon var ju den klassiska, extremt drivna forskarledaren i designkläder och högklackat. Nu pratar vi mystant i stor T-shirt. Men ja, vill slå mig själv, så fördomsfri är alltså jag.

Hur det är att vara kvinna inom Forskarvärlden och i USA som helhet förtjänar helt egna inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar