fredag 16 december 2011

Nya coola dataset, coolare tekniker osv i all evighet. Amen.

Snart dax att ta steget in på en ny arena för mig, ChIP seq data analys. Läser på om metoder och teorier, för det finns ju alltid en djungel. En djungel av miljontals program som diverse grupper och personer har utvecklat, allt för många för att det någonsin ska gå och utvärdera dem. Slutar oftast med en av följande alternativ:
# Jag har fram macheten och hugger ner första bästa metod som ser bra ut.
# Jag använder en metod som en kollega redan har använt.
Båda ungefär likvärdiga, den senare har fördelen att någon i min närhet känner till svagheterna och trixen. Men den personen i sen tur gjorde sitt val lika lättvindigt eller förvirrat som mig.

Och egentligen. Så länge det finns många utvecklade metoder så är nog de flesta ganska bra, eller iaf inte värdelösa. Och, ditt data bör vara starkare än de fluktueringar som olika metoder medför. Och det är ju inte varken den coola tekniken eller det coola analysen som är grejen, egentligen. Det är ju designen, målet, datat och resultatet. Om du har designat ett projekt som faktiskt kan svara på din fråga så spelar det ingen roll om du gör single cell RNA sequencing eller gammeldags microarray, resultaten kommer vara coolt i vilket fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar