torsdag 15 december 2011

När slutade folk sitta på toaletten och läsa?

Alla i min familj, många vänner, gamla pojkvänner, många var vi som tog med oss en bok in på toaletten. Och så satt man där och läste. Alles för länge alles för ofta, men ringformad rumpa som resultat. Men det var självklart, boken skulle med.

Men inte numera.

Idag ter det sig som en omöjlighet, aldrig att jag skulle ta med mig en bok. Varför skulle jag göra det, det är ju helt absurt! Och jag är också övertygad om att ingen annan heller sitter därinne och läser. Sure sure, folk surfar lite på sin smartphone och så kanske. Själv läser jag, i avsaknaden av smartphone, på innehållsförteckningar. Men bara så länge som behövs för att få själva behovet uträttat, sen drar jag. Att räka sitta 30 minuter på dass känns som en omöjlighet. Hade vi förstoppning hela bunten på 80 och 90-talet?

Så, är det jag som bara blivit en stressad tok som inte längre kan tillåta sig att sitta 30 minuter på muggen? (Men varför sitta där av alla ställen till och börja med!?) Eller var det aldrig så att alla tog med sig boken förr i tin?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar