fredag 29 juli 2011

"What is traditional Swedish food like?"

Jag har tidigare varit oförmögen att svara på den frågan, mumlat något om kokt potatis och att vi äter all sorts mat. Köttbullar kommer ju alltid upp, alla har varit på IKEA och ätit Swedish meatballs. Just dom köttbullarna är ju inte så goda, och traditionen att göra köttbullar är dessutom Turkisk, så jag brukar vifta bort det.

Men under semestern insåg jag hur fel jag hade. Det finns en väldigt levande och underbar kultur av traditionall Svensk mat hemma i Svea rike. Och vi lyckades pricka in mycket av det när vi var hemma.

Sillunch med gravad lax, ägg, färskpotatis och gräddfil. Enkelt och underbart.

Grillat. Grilla grilla grilla, en svensk folksjukdom, och underbar sådan, under sommaren.

Med Jenny på Sjöpaviljongen åt J sillmacka och jag gravad lax med gräddstuvad potatis. Underbart.

Sen har vi det här med fika. Här från Tildas dop.

Och plocka bär och annat i skog och trädgård (hallon, blåbär, smultron, rabarber och kantareller) för att sedan tillaga. Detta var en underbar paj. Och den intogs såklart på en veranda i solen. Idyller idyller!

Men lax alltså. Vi åt minst sex olika sorters lax hemmavid. Antagligen Norsk lax, men det är ju nästan så Svenskt det kan bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar