onsdag 20 november 2013

Recension: Mitt bultande hjärta av Alf Kjetil Walgermo


Betyg: 3+ bollan.
Genom Booked fick jag erbjudandet att läsa ungdomsromanen 'Mitt bultande hjärta'. Här får vi följa en 13-årig tjej som gillar att cykla snabbt, och som blir kär för första gången. Men som också blir allvarligt sjuk, med de tankar och tvivel på kroppen som följer med detta. Huvudpersonen här får även lov att ha flera intressen, relationer och funderingar, vilket ofta kan vara ovanligt för kvinnliga huvudpersoner.
När jag läser ungdomsböcker undrar jag alltid hur de överensstämmer med mina egna tankebanor som yngre, och här kan jag ibland tycka att huvudpersonen är för mogen, och kärleksrelationen för seriös i all sin oskyldighet. Men samtidigt var det en bok som var väldigt läsvärd, även för en 33-årig tant som mig. Skulle absolut rekommendera den till alla ungdomar, och även andra.

Man kanske borde läsa mer ungdomsböcker? Finns flera författare jag är nyfiken på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar