onsdag 3 juli 2013

Tandställning och.. nya matvanor?

Efter flera års funderingar och obehag gick jag till tandregleraren. Två av mina tänder i överkäken saknas, och till följd av detta har min överkäke under åren krymp ihop, och gluggarna blivit mindre. Vilken jag var ganska glad för till för några år sedan när jag insåg att jag börjat korsbita. Därmed slipar jag ner mina framtänder varje gång jag biter ihop. Så vad gör man åt det? Jo, antingen gör man ingenting, eller så blir det hela kittet: Räls i över och underkäken i 2,5 år och sedan två tandprotester för de gaddar som saknas.

Idag satte jag in rälsen. Nu börjar två och ett halvt år utan att äta hårda eller sega saker, inge godis, inge nötter, inge popcorn, inge äpple och inge knäckebröd. Helst inte äta curry, ketchup, tomatsoppa eller gurkmeja då det missfärgar gummiringarna som fäster ståltråden i tandfästerna på överkäken. Första halvtimmen läspade jag, men det gick över tack och lov.

Så hej tonåren #2!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar