tisdag 13 mars 2012

en gammal glödlampa tändes

För ett par år sedan var jag på ASHG (american society for human genetics) och en av de stora trenderna det året gick mig helt förbi. Syftet var att detektera lämpliga kandidatgener genom att specifikt leta efter gener med liknande funktioner som gener där associationen till sjukdomen redan var känd. På den tiden snörpte jag på munnen och tjattrade om att varför skulle vi bara leta efter liknande gener associerade till sjukdom? För dessa komplexa sjukdomar som jag studerar vet vi ju att många olika faktorer bidrar till insjuknande. Leta efter liknande gener och du kommer ju missa allt annat!

Idag insåg jag att det ju är precis den här ideen jag använder nästan dagligen. Det ter sig uppenbart idag att de genetiska varianter som leder till insjuknande faller inom olika signalvägar, att vi förväntar oss detta och flera av de analyser jag utvecklar bygger på denna ide. Och idag, när det finns hundratals kända genetiska riskfaktorer för vanliga autoimmune sjukdomar så är ju tom den ursprungliga iden riktigt vettig. Bland alla inte-ännu-genomvid-statistiskt-signifikanta loci så kan vi använda andra funktionella dataset för att extrahera mer information från GWAS. Vi kan visa att nätverk av gener innehåller en anrikning av genetisk association, vilken validerar själva nätverket.

Skillnaden från 2005 och nu var såklart att då hade vi inte hundratals riskfaktorer för diabetes och MS, utan enbart ett fåtal. Verkligheten, biologin, är komplicerad. En underbart fantastisk nöt att knäcka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar