onsdag 9 mars 2011

Faktisk hjärnverksamhet

Jag har spenderat så mycket av min tid här med att tugga, tugga, tugga. Analysera analysera, kolla på det ena, kolla på det andra, formatera filer, få helt ogenomtänkt input och instruktioner från medarbetare, börja kolla på något nytt, ta några varv till i ekorrhjulet. Missförstå mig rätt, jag har lärt mig enormt mycket, men det har inte varit givande. Det har varit "Lösa praktiska problem" - hur alignar vi reads bäst, hur rensar vi bort dåliga reads och identical reads, hur skapas en bra annoteringsfil, hur skulle man kunna kolla på RNA editing, hur kollar vi på homologi mellan arter, vad är definitionen på en ny gen, etc etc. Praktiskt tugg tugg tugg.

Men nu äntligen arbetar jag verkligen. Preliminära resultat som bearbetas. Frågor som finslipas. Skisser för nästa steg, bearbetning, nya analyser, närmare svaret för varje steg. Steg jag tar, planer jag utformat, resultat som tar oss framåt. Det här är forskning. Det här älskar jag.

Äntligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar