tisdag 19 oktober 2010

Social kompetens.

Det handlar om att nätverka och därmed skapa nya kontakter, snappa upp ny kunskap och gemensamt med andra utveckla dina idéer. Sälja dina idéer till andra. Hur lär man sig det? Just nu känns det som den största anledningen till att jag inte kan stanna inom akademin och bilda min egen grupp.

Google gav mig en sida om tips för att förbättra min sociala kompetens, råden var:
Lyssna, Var intresserad, Babbla inte för mkt, Behandla andra som du vill bli behandlad och Ta inte åt dig all kritik. Låter snarare som tips för att bli en bra vän, men även där krävs väl ett aktivt initiativ och att du själv säger något som är intressant. Att tro att "behandla andra som du vill bli behandlad" funkar inom den professionella världen är rakt av en lögn - du måste ta åt dig, tuppa upp dig och kunna manipulera människor. Du kanske inte inser att det är det du gör, för du fick din "professionella sociala kompetens" med bröstmjölken. Självkänsla och självförtroende kanske det kallas, förmåga att tyda och leda människor är också en del. Du får inte en löneförhöjning enbart för att du förtjänar den, du måste påtala och bevisa att du förtjänar den.

Jag letar efter en kurs i ledarskap och professionell social kompetens, finns den? Helst riktad mot en hopplöst stereotypisk svensk person som gärna svarar på tilltal genom att dra in luft mellan läpparna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar